کارگاه “یزد شهرخلاق و جهانی شدن” توسط دفتر امور اجتماعی و فرهنگی برگزار شد


کارگاه “یزد؛ شهرخلاق و جهانی شدن” در محل پارک علم و فناوری اقبال با تدریس دکتر دهشیری معاون امور آموزشی و پژوهشی مرکز ملی مطالعات جهانی شدن و با حضور مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد، مدیرکل سیاسی استانداری یزد، مدیرکل امور بانوان استانداری یزد، مدیر امور فرهنگی شهرداری یزد و جمعی از فعالین اجتماعی و فرهنگی استان برگزار شد

جهانی شدن

زمانی شما می توانید در فرایند های بین المللی تاثیر بگذارید که در عرصه های جهانی هم نقش داشته باشید.

روس ها یک ضرب المثلی دارند که می گوید: هروقت پشت میز مذاکره نیستی لاجرم روی میز مذاکره خواهی بود. یعنی در واقع هر وقت که خودتان تصمیم گیرنده نباشید درباره اتان تصمیم می گیرند.

به عبارت دیگر جهانی شدن یک تحول است که ما باید آن را مدیریت کنیم. یک تعبیری داریم به نام change management (مدیریت تغییر) بدین معنا که  در جهان یک تغییردر حال رخ دادن است و ما باید بتوانیم آن را مدیریت کنیم.

سرعت عمل در فضای جهانی شدن بسیار حائز اهمیت است. ممکن است تحولات به گونه ای باشد که اگر شما از کوچکترین چیزی بی خبر باشید دیگران در مورد شما تصمیم  بگیرند.

در مورد جهانی شدن دو تئوری مطرح است:

۱)      جهانی شدن از بالا

۲)      جهانی شدن از پایین

جهانی شدن از نگاه سرمایه داری ترویج مصرف گرایی و جنسیت است یعنی لاابالی گری و اباهی گری و این مربوط می شود به جهانی شدن از بالا

اما در رویکرد دوم فقط جامعه جهانی تصمیم گیرنده نیست بلکه جوامع از پایین هم می توانند روی جامعه جهانی تاثیر بگذارند. یعنی بازیگران جدیدی ایجاد شده اند که روی جامعه جهانی تاثیر می گذارند.

این بازیگران سطوح مختلفی دارند:

  1. محلی یا فروملی
  2. ملی
  3. منطقه ای
  4. بین المللی

اول شهرها که به عنوان سطوح محلی هستند بعد دولت ها بعداز دولت ها  منطقه هم خودش بازیگر است و در نهایت در سطح بین المللی سازمان های بین المللی و شرکت های چندملیتی به نقش آفرینی می پردازند.

 سطح فرو ملی است بدین معنا است که قومیت ها می توانند روی فضای جهانی شدن تاثیر بگذارند. شهرها هم به عنوان بازیگران محلی می توانند به عنوان بازیگران عمده در عصر جهانی شدن قلمداد شوند این است که در چنین فضایی دیپلماسی شهری از اهمیت برخوردار است یعنی شهرها خودشان می توانند نه تنها در عرصه داخلی بلکه در عرصه دیپلماتیک هم نقش آفرینی کنند. پارادیپلماسی بدین معناست که در کنار دیپلماسی رسمی دولت، شهرها هم می توانند یک دیپلماسی جانبی و موازی داشته باشند که این دیپلماسی می تواند یک دیپلماسی مبادله ای باشد ،بحث های مربوط به گردشگری باشد، بحث های مربوط به همکاری های تجاری باشد و از منظر خواهر خواندگی هم میتواند تعامل بین شهرها صورت پذیرد. یعنی بر اساس پیمان خواهرخواندگی، شهرها هم در عصر جهانی شدن می توانند به ایفای نقش بپردازند. همین تعاملاتی که با شهرهای خواهرخوانده وجود دارد می تواند حائز اهمیت باشد و به نوعی بسترسازی برای شکوفایی اقتصادی، جذب سرمایه های خارجی و حتی بازاریابی گردشگری منجر شود.

  بحث شهر خلاق که در ادامه مطرح می شود در همین راستا است. اگر  شهر یزد به عنوان شهر خلاق انتخاب شود می تواند یک بازیگر جهانی باشد غیر از این شهرها هم خودشان می توانند تاثیر گذار باشند.

یک اصطلاحی داریم به نام glocalization که تلفیقی از globalization(جهانی شدن) وlocabalization (محلی شدن) می باشد. یعنی خاص شدن یک امر عام و عام شدن یک امر خاص مانند مطرح شدن  یک لباس محلی در سطح جهانی  و یا مک دونالد که به عنوان یک امر عام می اید در کشورهای اسلامی، می شود مک دونالد حلال و تبدیل به یک امرخاص می شود.

بنابراین هم از بالا به پایین و هم از پایین به بالا هردو تاثیر گذارند که این در فضای جهانی شدن بسیار حائز اهمیت است. یک اصطلاح دیگری داریم به نام glocanization (جهانی شهری شدن )یعنی شهر ها هم روی جهانی شدن تاثیر می گذارند و بالعکس

 یکی از بحث هایی که خیلی مطرح است شهرهای جهانی است یعنی بعضی شهرها مثل نیویورک، پاریس، لندن، توکیو بعنوان جهان شهر مطرح هستند تهران هم می تواند بعنوان جهان شهر باشد. البته این اقتضائات خاص خودش را دارد که بتواند به بازارهای مالی بین المللی متصل شود، خدمات مالی بین المللی عرضه کند، بتواند به شبکه شهرهای خلاق متصل شود و بتواند در عرصه های مختلف مالی، خدماتی و حتی در بورس بعنوان قطب بورس مطرح شود. می تواند به عنوان مادرشهر یا شهر جهان به حساب بیاید. مادرشهرها گره های اصلی در شبکه جهانی هستند و می
توانند تبدیل به گروه های اقتصادی و تبادلات تجاری و محلی برای جذب سرمایه های بین المللی شوند. یکی از مهم ترین مباحثی که شهرهای جهانی دارنداین است که تلاش می کنندخودشان را بعنوان قطب گردشگری مطرح کنند. سعی می کنند رویدادهای جهانی در آن مادرشهر رخ دهد به عنوان مثال تلاشی که شهر ها برای میزبانی بازی های المپیک انجام می دهند این یک بعد مهم است که می خواهند تصویرسازی کنند. مهم ترین بحثی که در دیپلماسی عمومی مطرح است ارائه تصویر مطلوب از شهر در عرصه بین المللی به خاطر اینکه دیگران جذب شوند و گردشگران زیادی به آن شهر آمد و شد کنند و سرمایه گذاری زیادتری انجام شود. بنابراین اگر بتوانیم تصویر مناسبی از شهر ارائه دهیم برای جلب و جذب دیگران حائز اهمیت است.یزد هم این امکان را دارد که در ادامه در مورد آن بحث خواهد شد.

عصر جهانی شدن عصر تمرکز زدایی است. همه چیز در اختیار دولت نیست. دولت اقتدار خود را پخش کرده است سازمان های مردم نهاد بخشی از آن اقتدار را در اختیار دارند. شهرها هم بخشی از اختیارات دولت ها را در عصر جدید دارا هستند حتی در بحث های مربوط به بحث های بشردوستانه. شهرها الان دارند در عرصه کمک به مناطق زلزله زده، بحث مربوط به مقابله با بلایای طبیعی و فجایع انسانی هم نقش آفرینی می کنند. بنابراین شهرها در عصر جهانی شدن از پایین به بالا بر فرایندها تاثیر می گذارند. در این فرایند یکی از مهم ترین مباحث این است که هم شهرها دارند جهانی می شوند و هم جهان دارد شهری می شود. به اصطلاح تبدیل شدن از شهر ها به جهانی شده و جهان به شهری شده.

یکی از بازیگران مهمی که در فضای جهانی شدن به نقش افرینی می پردازند ngo ها هستند و در مجامع بین المللی از اعتباری مساوی با دولت ها برخوردار هستند. در فضای جهانی شدن دیگران برای پیش برد اهداف خویش از ngo ها استفاده می کنند چراکه این سازمان ها در خطوط بین المللی بسیار حائز اهمیت هستند.

یکی از مشکلاتی که ما در ایران با آن مواجه هستیم این است که جامعه مدنی کشور را بین المللی نکرده ایم و تماما داخلی است. باید این امکان فراهم شود تا ngoها ی کشور با Ngo های مشابه با خود در سطح بین المللی ارتباط داشته باشند بنابراین یکی از راه های تاثیر گذاری در سطح بین المللی جهانی شدن ngo ها است و مهم است که جامعه مدنی ما در تعامل با بازیگران مشابه عمل کند بنابراین باید ارتباط بین گروه های مدنی ایران با گروه های مشابه تسهیل شود که این نیازمند مدیریت و ساماندهی است. در هر صورت اگر بخواهیم در عرصه جهانی تاثیر گذار باشیم فقط از طریق دولت یا مقامات حتی محلی و استانی امکان پذیر نمی باشد.

در علوم سیاسی اصطلاحی داریم به نام track to diplomacy  یعنی دیپلماسی که مبتنی بر استفاده از دولت غیر رسمی در کنار دولت رسمی است. یعنی track اول یا خط اول دولت است و track دوم ngo ها یا مردم هستند مثلا یک استاد دانشگاه می تواند در مجامعه بین المللی از منافغ جمهری اسلامی ایران حفاظت کند. حال یک عده هستند که به track سه یعنی استفاده از دولت، مردم و جامعه مدنی اعتقاد دارند.

نکته مهم دیگر درعرصه جهانی تصویر سازی است.  یک واقعیت داریم و یک فرا واقعیت که واقعیت مهم نیست بلکه آن چیزی که به عنوان واقعیت نشان داده می شود مهم است. تلقی دیگران از واقعیت ما مهمتر از خود واقعیت است. اگر بگوییم صلح طلب هستیم اما  دیگران یک حادثه ای را بزرگ کنند و بگویند شما تروریست هستید  همه چیز به هم می ریزد، بنابراین تصویری که از شما ارئه می شود مهم است. این تصویر را رسانه های می سازند. بنابراین در فضای جهانی شدن فراواقعیت یا تصویری که رسانه ها از واقعیت ارائه می دهند مهم تر است.

پس image making  یکی از مهم ترین مسائل جهانی شدن است. زمانی انچه اهمیت داشت اندیشه بود، اکنون می توان جلسه ای گذاشت و ساعت ها در مورد فرهنگ اسلامی صحبت کرد اما شاید زیاد تاثیر نداشته باشد بلکه انچکه  که مهم است تصویری است که از فرهنگ اسلامی ارائه می کنید. در رسیدن به شهرخلاق هم تصویر سازی از شهر مهم ترین مورد است.

بازیگران فراملی به صورت منطقه ای و بین المللی می توانند باشند. مثلا بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه در عرصه جهانی تاثیر گذار بود پس منطقه هم خود یک بازیگر است. در عرصه بین المللی هم بازیگران متعددی هستند اما از همه مهمتر شرکت های چند ملیتی و نهاد های چند جانبه غیر رسمی هستند. سازمان ملل مهم ترین بازیگر عرصه بین المللی است اما تمامی فرهنگ های مصرف که در جوامع وجود دارد مربوط به شرکت های چند ملیتی است. یکی از اهداف انها وابسته کردن جوامع به کالا هاست. این شرکت ها حتی می توانند کاری کنند تا ساکنان قطب هم به یخچال احساس نیاز پیدا کنند.

در فضای جهانی شدن ما دو نوع تغییر داریم که بسیار مهم است. و هردو از پیامد های جهانی شدن هستند. یکی تغییرات اقلیمی  مانند تخریب لایه ازون و آلودگی هوا که این ها چالش هایی  هستند که باید در عصر جهانی شدن بر ان ها غلبه کنیم. و  دیگری تغییر ذهنیت ها است . یعنی  می شود ذهن انسان ها ، الگوهای رفتاری، توانمندی ها و باور به خود را متناسب با محیط تغییر داد.

فرهنگ شش بخش دارد:

  1. باورها یعنی جهان بینی و اعتقادات ما.
  2.  ارزش ها  یعنی باید ها و نباید ها. عدالت و راست گویی ارزش هستند.
  3. هنجار ها؛ هنجار یعنی الگوی رفتاری برآمده از ارزش ها. فرض کنید بگوییم عفاف یک ارزش است و حجاب هنجار پس هنجار در واقع جنبه عینی و تجسمی دارد.
  4.  آیین ها، جشن های مختلفی که برگزار می کنیم مانند نوروز جز ایین ها است.
  5.  نمادها  مانند خط، پرچم، مشاهیر و…
  6. فناوری ها یا توانمندی ها؛ جهانی شدن در افزایش مهارت های زندگی هم تاثیر می گذارد.مثلا ما  در غذا خوردن توانایی هایی پیدا کرده ایم و دیگر  با دست غذا نمی خوریم. فناوری روی فرهنگ انسان ها اثر می گذارد.

به سه مورد اول(باور، ارزش و هنجار) هسته فرهنگ و به سه مورد دوم(آیین ها، نماد ها و فناوری)پوسته فرهنگ می گویند.جهانی شدن روی پوسته فرهنگ اثر می گذارد نه هسته آن. بنابراین باید هسته فرهنگ خود را نگه داریم و تغییراتی متناسب روی پوسته ان ایجاد کنیم.

به عنوان مثال درست است که زبان فارسی اهمیت دارد ولی در بعضی از فروشگاه ها در کنار زبان فارسی زبان انگلیسی هم روی تابلو ها نوشته می شود چون در جهانی شدن و در سطح بین المللی زبان انگلیسی زبان مهمی است پس ما هم باید از زبان انگلیسی استفاده کنیم.

جهانی شدن می تواند روی ذهن انسان ها هم تاثیر گذار باشد. به عنوان مثال فردی که در گذشته ادم منزوی بوده است دارای قدرت روابط عمومی بالایی می شود که این از تاثیرات جهانی شدن است. شرکت های چند ملیتی  هم ذهنیت ما را هم عوض می کنند.

 آخرین بحث، بحث نهاد های چند جانبه غیر رسمی است. در حال حاضر داموس به عنوان یک نهاد چند جانبه غیر رسمی فعالیت دارد که همه اقشار مانند تجار، اساتید دانشگاه، روسای جمهور سابق دولت ها و… در ان جمع می شوند و نظر می دهند. داموس نظم اقتصادی جهان را تعیین می کند که این نشان می دهد نهاد های غیر رسمی و غیر دولتی در عرصه جهانی و جهانی شدن تاثیر زیادی دارند.

در فضای جهانی شدن استفاده از فضای مجازی یک عامل بسیار مهم است اما به تنهابی کفایت نمی کند.این را هم بگویم که اگر به زبان فارسی مطلبی را در فضای مجازی انتشار دهیم زیاد بیننده نخواهد داشت و باید به چند زبان دیگر هم ترجمه شود.

چون در عرصه جهانی زبان انگلیسی زبان مهمی است، بنابراین باید مطالب بیشتر به زبان انگلیسی منتشر شوند. نکته دیگر دیگر این است که شما باید عضو گروه هایی باشید که شما را حمایت کنند. یعنی اگر شما مطالب بسیار خوبی در یک سایت قرار دهید اما عضو گروه ای نباشید که بتوانید این مطالب را گسترش دهید باز موفق نخواهید شد. این گروه است که شما را در یک شبکه قرار می دهد. انفرادی هیچ وقت نمی توان بر جامعه بین المللی تاثیر گذاشت. بنابراین یکی از اصول مهم در جهانی شدن شبکه ای شدن است و باید شما به شهروندان شبکه ای تبدیل شوید؛ و در فضای مجازی اعتبار داشته باشید.

شهر خلاق

 شهر خلاق سه ویژگی دارد:

۱)خلاقیت

  باید خلاقیت و نواوری شهر را نشان دهید.  شهر خلاق باید توانایی هایش را در یکی از هفت مورد زیر نشان دهد.

  1. ادبیات .
  2.  موسیقی  .
  3.  صنایع دستی.
  4.  معماری .
  • به نظر من یزد در این زمینه می تواند برای شهرخلاق فعالیت کند. به خصوص که از معماری یزد در جهان الگو برداری هایی هم شده است.
  1. هنر های رسانه ای. مانند هنر های دیجیتال و عکاسی و..
  2.  مسائل خوراکی

مثلا یک شهر به عنوان شهر پیتزا معرفی می شود. چنین شهری  باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  •  همه صنایع ان حول محور پیتزا شکل بگیرد.
  •  تمام موادش در همان شهر تولید شود.
  • در دانشگاه رشته مربوط به ان غذا وجود داشته باشد
  •  گردشگری ان نیز از طریق این غذا صورت گیرد.
  1. فیلم  و سینما

یکی از این هفت مورد می تواند برای رسیدن به شهر خلاق در نظر گرفته شود اما در این راستا باید موارد زیر را در نظر داشت:

  • همه اجزای شهر باید با هم هماهنگ باشند، یعنی همه مقامات محلی شهر نقش خود را مشخص کنند و تمام تلاش خود را روی ان هدف متمرکز کنند.
  •  اموزش ها در مدارس و دانشگاه های شهر باید در جهت  ان هدف باشد.
  •  اشتغال هم باید از طریق همان هدف باشد.
  • فقط افراد ماهر و متخصص دارای شغل نباشند بلکه افراد اماتور هم باید مورد توجه واقع شوند . یعنی مثلا افراد اماتور باید بتوانند دور هم جمع شوند و موسیقی بنوازند یا تئاتر بازی کنند و… و خود را در شهر نشان دهند.

۲)تکنولوژی

 فناوری های جدید در خدمت یک عرصه قرار گیرد مثلا تکنولوژی های جدید در رشته معماری وجود دارد که بایستی از انها استفاده کرد.

۳)      تعامل

یعنی امکان تعامل فرهنگ های مختلف وجود داشته باشد. خوشبختانه یزد از این لحاظ بسیار شاخص است. هم زیستی مسالمت امیز مسلمانان و زرتشتیان در کنار هم که در عین تنوع از وحدت برخوردار است و این نکته بسیار مهم است.  معماری یزد هم می تواند در عین تنوع یک روح کلی داشته باشد.

این سه ویژگی است که با استفاده از انها می توانیم نشان دهیم یزد در عین فضای هم زیستی می تواند تنوع داشته باشد. اما باید در این راستا برای یزد استراتژی طراحی کنیم و اهداف و حقوق مورد نظر را تعیین نماییم.

یکی از مهم ترین بحث ها درجهانی شدن این است که نباید بودجه شهر  را متکی به بودجه ملی کنید. در حال حاضر در کشور این بحث مطرح است که هرکسی  بودجه بیشتری یگیرد موفق تر است اما در عرصه جهانی شدن این اهمیت ندارد انچه که مهم است بحث مدیریت اقتصادی است. یعنی ما بتوانیم بر اساس مزیت های نسبی شهرخود، برای اینده برنامه ریزی کنیم.  در جهانی شدن مهم است که منابع مالی را مدیریت کنیم. محدودیت ها را بشناسیم و برای انها برنامه ریزی کنیم . مثلا مزیت نسبی یزد توریسم است که خود می تواند ارزش افزوده ایجاد کند. همان طور که توریسم فرهنگی می تواند با محوریت یزد اجرا شود. نکته دوم سلامت است که یزد نتوانسته است به قطب سلامت کشور تبدیل شود؛ مسئله فقط سلامت جسم نیست بلکه سلامت روان هم مهم است. یعنی میزان جرم و جنایت در یزد کم است امید به زندگی در یزد بالاست که می توانیم اینها رابه عنوان شاخص معرفی کنیم. یزد مزیت سومی هم دارد و ان مزیت علمی و دانشگاهی است تنها جایی که انتقال استاد و دانشگاه به ان سخت است یزد می باشد.

مدیریت اقتصادی در کنار مدیریت اجتماعی حائز اهمیت است باید یک استراتژی برای توسعه شهری تعیین کنیم. انچه که در جهانی شدن مهم است این است، معرفی شهر خلاق به عنوان شهر کار آفرین است.

شهر کار افرین در ذیل شهر خلاق مطرح می شود. شهر کارافرین ۷محور دارد:

۱)خودکفایی در امور مالی: شهر خلاق باید از لحاظ مالی تقریبا خودگردان مدیریت شود و وابسته به بودجه های دولتی نباشد.

۲) ارتقای کیفیت اموزشی: یعنی کیفیت اموزشی به گونه ای باشد که بتوانیم فرهنگ سازی اجتماعی کنیم. بتوانیم ارزشهای مشترکی بین شهروندان ایجاد کنیم مثلا همه مردم باید احساس کنند  که بایستی در راستای گردشگری گام بردارند.

۳) کاهش جرم و جنایت: یعنی گردشگر احساس امنیت کند چون برای توریسم بسیار مهم است. مثلا برایشان مهم است که شهر امنیت داشته باشد و بتوانند تا ساعت ۱۲ در شهر قدم بزنند.

۴)رعایت قانون و مقررات: یعنی شهر خلاق حاکمیت قانون دارد و قانونمند است و اگر کسی به کسی تعرضی کرد از او دادخواست شده و احقاق حق در مورد وی صورت می پذیرد.

۵)افزایش توسعه اقتصادی:  پیوند بین صنعت ، دانشگاه و بازار وجود داشته باشد. یعنی انچیزی در دانشگاه تدریس  شود که به درد صنایع و بازار بخورد.

۶)افزایش رفاه اجتماعی: بحث های مربوط به امید به زندگی، کیفیت زندگی شهروندان، اسکان عمومی و…

۷) نقش افرینی جامعه مدنی :  جامعه مدنی باید بتواند دوشادوش دولت ها در حل و فصل معضلات اجتماعی گام بردارد و شهر مظهر کار جمعی باشد. مثلا در مورد یزد طرح شهرخلاق به سازمان های مردم نهاد واگذار شده است که این بسیار خوب است. در جهانی شدن مشارکت بخش خصوصی و عمومی مهم است.

در عصر جهانی شدن هویت ها با همدیگر تکمیل می شوند. جهانی شدن عرصه تعارض ها و تضاد ها است. یعنی در عین اینکه شما فکر می کنید جهانی هستید، اما محلی هستید و در عین اینکه فکر می کنید شخصیت واقعی دارید در فضا ی مجازی شخصیت غیر واقعی هم دارید. در عرصه جهانی شدن مهم این است که شما بتوانید تعارض هایتان را با هم ترکیب و تکمیل کنید یعنی در عین اینکه ایرانی هستید بین المللی هم باشید.

برای اینکه شما  در چرخه جهانی شدن دچار مشکل نشوید و این فرایند را سرعت ببخشید پنج راه حل وجود دارد:

۱)      حالت ها و امکانات جدیدی را ایجاد کنید که تا به حال وجود نداشته است مثلا ایجاد قطب های فناوری، شهر هوشمند، طراحی شهر چند فرهنگی، ایجاد سیستم یکپارچه حمل و نقل شهری و… یعنی شهر یزد یک چیزی بوده حالا شما می خواهید یک چیزهای دیگر یا یک کالا و یک مکانی به ان اضافه کنید. مثلا امکانی را فراهم کنید که شهر یزد در کنار شهر تبریز به شهر قالی معروف شود و این برندی برای یزد شود. چیزی که قبلا نبوده است.

۲)      استقرار زیرساخت های نوین فیزیکی، اجتماعی و مجازی از طریق ایجاد شبکه های مشارکت بین بازیگران شهری در دوشکل افقی و عمودی . باید امکانی ایجاد کنید که تمام زیرساخت های شهر باهم هماهنگ باشند و روابط انها نهادینه شود. الان در یزد چقدر نهاد ها و ادارات در چهار چوب یک طرح و هدف خاص با هم همکاری می کنند؟اگر در یزد اختلافی بین دو نهاد وجود داشته باشد و این اختلاف در شهر اختلال ایجاد کند و شهر را به هم بریزد شهر یزد نمی تواند به عنوان یک شهر خلاق معرفی شود. پس باید انسجام و هماهنگی در سطح شهر وجود داشته باشد. باید بتوانید با شبکه سازی تمام نهاد های شهری را باهم هماهنگ و مرتبط کنید یا حتی نهاد های شهر یزد را با نهاد های بین المللی رابطه دهید مثلا شبکه شهرداران منطقه ای یا شهرداران اسیایی ایجاد کنید پس باید هماهنگی های لازیم بین نهاد های شهری و برون شهری ایجاد شود

۳)      حضور در بازار های جدید از طریق بازار یابی و ایجاد برنامه های فرهنگی، هنری و ورزشی جدید برای جذب توریسم و سرمایه گذاری سرمایه داران محلی، ملی منطقه ای و بین المللی. یعنی برنامه ای که جذابیت های شهری را افزایش دهد مثلا  در یزد شهرک سینمایی ایجاد کنیم باید دید چه برنامه هایی می توانند شهر یزد را برای مخاطبان جذاب کنند.

۴)      یافتن منابع جدید برای ارتقای مزایای رقابتی شهر یزد. مثلا یزد محل ترانزیت کالا از جنوب کشور به سمت تهران است. شما باید ببینید چه خدماتی می توانید ارائه کنید که امکانات ترانزیتی یزد را بالا ببرید تا رانندگان از ان استفاده کنند مثلا یک پمپ بنزین بسازید که علاوه بر پمپ بنزین در ان تعمیرگاه ، سوپر مارکت، محل شست و شو و حمام ، محل بازی بچه ها، محل استراحت و.. وجود داشته باشد.

۵)      بازتنظیم سلسله مراتب شهری یا تنظیم امایش درونی یک شهر خاص یعنی شما بایستی برنامه ریزی انجام دهید که از طریق ان مدیریت پشتیبانی انجام شود، نهادهایتان با سایر نهاد های فراملی رابطه داشته باشند و یا صادرات را بیشتر کنید مثلا شما می خواهید رب گوجه فرنگی یزد را به خارج صادر کنید باید ببینید که چه تدابیر و چه تغییراتی در ساختار شهری لازم است تا این کار بهتر و سریع تر انجام گیرد مثلا زمین های کشاورزی مخصوص پرورش گوجه فرنگی ایجاد کنید.

کلیات بحث من برای رسیدن به شهر خلاق این سه مورد بود:

۱)       تمام اجزای شهر با این هدف هماهنگ شوند

۲)       استراتژی بلند مدت شهری داشته باشید

۳)      امکان رقابت پذیری در شهر را بالا ببرید

در این راستا نقش مقامات شهری پررنگ می باشد و باید این امکانات را گسترش و تشدید نمایند.